full screen header

About me



Daniela 21 år gammal, född i Göteborg men har växt upp i Karlstad. I augusti 2014 flyttade jag från Sverige för att arbeta som au pair i USA. Numera bor jag i Winston-Salem, North Carolina hos vad jag skulle kalla min andra familj! Vi har fyra 4 busiga flickor, varav trillingar och en lillasyster. Vi bor 7 personer under samma tak så hemma hos oss händer verkligen allt och lite till. Under året kommer jag studera på college och samtidigt försöka resa såklart, både med och utan min familj här. Så här får ni helt enkelt hänga med mig i en något annorlunda vardag under året för att se hur jag har det, enjoy!                                                                                                                                                                                                                                                                                                    

Love, D

Mathilda Blomberg

Hej! Hittade precis din blogg och ska fortsätta följa, åker förhoppningsvis själv som AU-pair under 2015 och behöver inspiration!! Hoppas du har det underbart :)

Har du designat din blogg själv? Gillade den verkligen och skulle vilja ha min i liknande stuk. Ha det bra! Kram

Svar: Hej! Vad roligt att du hittat hit, minns själv att jag spejade runt på massor av bloggar innan jag åkte! Tyckte de var superbra inspiration och ett bra sätt att se hur de här livet ser ut! Hoppas du får lite inspiration här!
Ja! Jag har designat min blogg själv men sen fått super hjälp av en tjej att skapa allt åt mig! Tack för dom fina orden, kram på dig!
Daniela Johansson

Matilda

Hej! hittade precis din blogg och tycker den är jättefin! Är själv aupair i Austin just nu :) Kika in på min blogg vet ja! :D Kram

Svar: Hej! Tack vad roligt! Absolut ska kika in! Kram
Daniela Johansson

Victoria :)

Hej! Jag har följt din blogg ett tag och tycker den är väldigt bra!

Jag ska själv åka som aupair i januari så det är väldigt kul att läsa och se hur du har det. Jättekul med inspiration!

Hoppas du har det super! :) Kram

Svar: Hej Victoria! Vad roligt, blir så himla glad att höra det! Åh de tycker jag verkligen du ska. Bästa jag gjort i mitt liv! Kram på dig!!!
Daniela Johansson

Elina Janhede

Hej!
Har lite frågor angående att vara Au pair som jag tänkte att du kanske kan svara på då din blogg var inspirerande!

För det första undrar jag om det var som du hade tänkt dig? Och sen undrar jag om du någonsin känt att du var "gammal" eller "äldre" än andra au pairer du träffat hittills? :D

Svar: Hej Elina! Vad roligt att bloggen inspirerar dig, så himla kul att höra!

Ärligt talat är de nog bättre än jag tänkt mig. Jag hade höga förhoppningar men måste säga att jag lever på en nivå över dom helt klart. Det dyker upp såna starka känslor jag inte kunde förbereda mig på nästan, hur start jag känner för barnen och hur mycket jag älskar den här familjen. Även hur hemma jag känner mig, hur bekväm man blir efter ett tag och hur viktig jag är här. Såna saker vet man inte riktigt utan helt plötsligt bara upptäcker man de och det går nog inte att förbereda sig på! Visste såklart att de skulle bli tufft också men det är helt klart över förväntan! Haha, nä du inte alls. Såklart man kanske känner sig mer mogen i vissa fall men det gör man ju vilket man är au pair eller inte, för min familj är det viktigt att jag är en vuxen men också som en syster. Men en stor del av varför vi har en sån bra relation är helt klart för att jag är äldre än 20 och mognare och mer självsäker än när jag var 18-19. Känner att vara 22 är bara positiv, mer vuxen och van. Mognare och mer självsäker!

Kram kram!
Daniela Johansson

Julia.R

Hej! Har precis börjat läsa din blogg och tycker den är väldigt bra!
Jag har lite frågor om att åka som au pair då jag själv har tänkt att åka i början av nästa år men är lite orolig..

Jag skulle vilja veta vad du tycker om Cultural Care Au Pair som organisation då jag läst både mycket ris och ros om dem? Man vill ju ändå känna en trygghet när man reser iväg liksom!:D


Svar: Hej Julia! Tack, vad roligt!! Jag förstår det, jag har åkt genom Cultural Care och jag är supernöjd! Tror det beror mycket på dig själv också, organisationen hjälper ju till i den mån dom kan men sen är ju mycket upp till dig och din familj du bor hos såklart. Om du är noggrann när ansöker och i matchningen så du hittad en bra familj som passar dig så kommer det inte vara några konstigheter och dom som jag vet har gått i rematch har fått superbra hjälp. Tror det är väldigt olika från person till person och ansvaret ligger ändå i största del på dig att ta dig tiden och intervjua och få en bra bild innan du tackar ja till en familj. Tycker du ska gå med och testa leta familj och så, det är ju inte bindande. Men jag rekommenderar verkligen Cultural Care, har bara positiva erfarenheter av dom! Kram på dig och lyckat till!
Daniela Johansson

Lisa

Hej:) Först måste jag bara säga hur mycket jag tycker om din blogg, det är en av mina favorit au pair bloggar!!
Sen undrar jag hur många 'timmar' du hade innan du åkte och hur familjerna du pratade med regerade på barnerfarenheten? Behöver man ha typ 1000 timmar för att bli "attraktiv" för familjerna? Hur samlade du in dina timmar? :)

Svar: Hej Lisa! Vad roligt att du gillar bloggen, jättekul att höra verkligen! Jag minns inte ens riktigt men jag hade iallafall minimum timmarna och extra. Men inte allt för mycket extra. Tror timmarna är relevanta men att familjerna kommer gå till största del på personkemin och hur du verkar passa in i deras familj och vardag. Jag har varit danslärare och konfirmationsledare innan jag åkte samt barnvakt åt en familj på min gata hemma i Karlstad! Så få ihop timmarna men oroa dig inte för mycket över det, viktigaste i slutändan är ändå hur du kommer överens med familjen och att ni pratar igenom vilket typ av arbete du förväntas göra och om det känns rätt för dig! Lycka till! Kram
Daniela Johansson

Lisa

Hej Daniela, hoppas det är ok att jag frågar lite! Det är så att jag är matchningsprocessen och jag känner mig lite lätt lost haha. När du pratade med din värdfamilj kändes det liksom 100 % rätt? Skrek magkänslan bara JAA, eller hade du små tvivel ändå? Jag tycker det är lite svårt att veta hur man ska göra haha. Om man till exempel pratar med en familj som är trevlig och har rätt värderingar etc. men som man kanske inte får värsta WOW känslan av, bör man kanske säga nej och fortsätta leta tills man faktiskt får den där känslan av "det här är MIN familj!"?

Svar: Hej Lisa! Såklart, förlåt för lite sent svar, har varit så himla upptagen. Ja alltså jag pratade med några familjer som jag direkt kände nej för, så redan efter första gången ja skypeade med min nuvarande familj visste jag att det var rätt för oss båda. Jag tror att om hittar rätt så får du den känslan! Men jag tror också det viktiga är att verkligen intervjua ordentligt och mycket, kanske flera gånger för det kan ju såklart växa fram också! Lycka till, nyfiken hur det går! Kram på dig
Daniela Johansson


Kom ihåg mig?